Spacerem wokół Nielepic, dn. 9.03.2021 r. 0

Szlakiem okrężnym wokół Nielepic

Miłośników spacerów na łonie natury zapraszamy do odbycia niezwykle atrakcyjnej pieszej wycieczki wokół Nielepic. Trasa nie jest długa, bo to zaledwie 7,5 km, ale z uwagi na terenowy charakter znacznej części szlaku i strome podejścia jest dość wymagająca i adresowana raczej do osób z pewnym doświadczeniem w poruszaniu się w górskim terenie. Bezwzględnie wymagane jest odpowiednie obuwie trekkingowe i wskazane kijki turystyczne.

Dystans: 7,5 km; Czas: 2,0 - 2,5 godz.

Dojazd:

Do Nielepic łatwo dojechać zarówno z Krakowa jak i ze Śląska drogą krajową nr 79. Żeby dojechać do parkingu należy skręcić z krajówki w drogę powiatową w kierunku Morawicy. Można dojechać także autobusem MPK nr 258. Trasa zaczyna się z pętli autobusowej.

NIELEPICE

Wieś leży w zachodnio-środkowej części gminy Zabierzów, nieco na południe od drogi krajowej 79. Jest dość dużą wsią położoną na rozległej przełęczy w paśmie Garbu Tenczyńskiego i częściowo wciśniętą w malowniczą, z licznymi odnogami, Dolinę Nielepicką, częściowo rozłożoną na stromo opadającym w dolinę Rudawy progu Garbu Tenczyńskiego, co nadaje te części wsi górski charakter. Centrum wsi przypomina małe miasteczko z uliczkami trawersującymi wzgórze na różnych poziomach. Przez wieś przebiega droga powiatowa, przecinająca Garb Tenczyński i łącząca drogę krajową 79 z Morawicą. W krajobrazie wsi wyróżnia się okazały krzyż, postawiony na wysokiej, górującej nad okolicą skale. Z miejsca ustawienia krzyża roztacza się imponująca panorama Rowu Krzeszowickiego, Wyżyny Olkuskiej, jak i okolicznych, równie widokowych wierzchowin. Na wschodnim skraju wsi, przy rozwidleniu z drogą na Górę Chełm, w ostatnim okresie urządzono „ogródek rekreacyjny” z ławkami, boiskiem do koszykówki, stołem pingpongowy. Nieco dalej, po lewej stronie drogi do Morawicy, znajduje się Stadnina Koni Huculskich w Nielepicach.Przez wieś przebiega czarny szlak turystyczny, łączący stację PKP Rudawa z Brzoskwinią. W centrum wsi biorą początek  zielony okrężny szlak pieszy Wokół Nielepic z wejściem na Bukową Górę oraz skrótowy w kolorze niebieskim.We wsi nie zachowały się żadne znaczące zabytki. Główną atrakcję są znajdujące się w płn. części wsi na zboczach Klicówki pozostałości niemieckich umocnień polowych z okresu II wojny światowej. Dzięki wysiłkom Stowarzyszenia Przyjaciół Nielepic „Nasze Nielepice”, część schronów położonych na wzgórzu w Nielepicach zostały uporządkowane, i dzięki temu możliwe jest ich zwiedzanie.

mapa trasy

START

Wycieczkę rozpoczynamy w Nielepicach obok pętli autobusowej i „ogródka rekreacyjnego”  (ul Długa). Biorą tu początek dwa szlaki okrężne. My ruszamy zielonym szlakiem główną szosą w kierunku kapliczki, gdzie skręcamy za szlakiem w boczną uliczkę.  Mijamy zabudowania, za którymi ujrzymy piękną panoramę na rozległą dolinę.

Szlak ulicą Ogrodową skręca w lewo w głąb doliny, z widocznymi skałami. My jednak najpierw idziemy na wprost, by z widokowej Skały z krzyżem przyjrzeć się rozległej, okrężnej panoramie.Okazały krzyż już z daleka wyróżnia się w krajobrazie wsi. Postawiony na wysokiej, górującej nad okolicą skale obecny, drewniany krzyż jest piątym z kolei wystawionym w tym miejscu w dniu 11 sierpnia 2010 r. Pierwszy stanął tu prawie 140 lat wcześniej z inicjatywy ks. Franciszka Namysłowskiego, wikarego w Rudawie. Krzyż niestety został zniszczony przez piorun. Na polecenie hrabiów Potockich z Krzeszowic postawiono nowy krzyż. Kolejny ufundowała hrabina Krystyna Potocka w roku 1913. Czwarty krzyż mieszkańcy wsi ustawili 31 kwietnia 1971. Z miejsca ustawienia krzyża roztacza się imponująca panorama Rowu Krzeszowickiego, Wyżyny Olkuskiej, jak i okolicznych, równie widokowych wierzchowin.

Wracamy na szlak i zmierzamy dokładnie w kierunku południowym, w otoczeniu pól i łąk, na których bardzo często wypasają się konie Stadniny Koni Huculskich w Nielepicach.

Na skrzyżowaniu polnych, bitych dróg (ulica Spacerowa) idziemy w prawo. Uwaga – nie ma tu żadnego oznakowania. Warto spojrzeć jeszcze raz za plecy, aby z daleka podziwiać panoramę Skały z Krzyżem.

Gruntowa ścieżka zakręca w prawo, potem w lewo. Tu dopiero pojawia się oznakowanie. Opadamy do dość głębokiej doliny, gdzie uliczką asfaltową idziemy w górę. Nieco dalej spotykamy początek niebieskiego szlaku, który wariantem skrótowym przez Dębową Górę prowadzi do centrum Nielepic (miejsca naszego startu). Droga asfaltowa kończy się przy ostatniej posesji, dalej idziemy w lewo, do góry. Mijamy nowy budynek i na wprost wchodzimy do lasu. Zarośniętą polaną z wąską ścieżynką idziemy w prawo, opadając do niewielkiej dolinki. Stąd rozpoczynamy podejście, na początku w miarę płaskie, w końcówce dość strome. Idziemy w otoczeniu rozczłonkowanych jarów zwieńczonych licznymi skałami. W jednej z nich znajduje się Jaskinia Pańskie Kąty. Zauważymy ją już z daleka, bo zdradza ją duży otwór, ponadto miejsce wskazuje tablica z opisem. Szlak jest w tym miejscu dobrze oznaczony, więc nie ma problemu z wyborem drogi.

Już na wypłaszczeniu idziemy w prawo, po kilkunastu metrach na rozwidleniu ponownie w prawo. Przy głównej drodze biegnącej grzbietem ujrzymy wysokie tablice z mapami, kierujące do znajdującego się w szczerym lesie miejsca wypoczynkowego na Dębowej Górze. Warto tu na chwile się zatrzymać, by odpocząć po wymagającym podejściu. Odpoczynek możemy połączyć z powtórką z przyrody, przeglądając tablice edukacyjne, w które wyposażono to miejsce. Zanim ruszymy w dalszą trasę należy udać się niebieskim szlakiem nieco w prawo, gdzie 400 m dalej znajduje się platforma, z pięknym widokiem na Nielepice i Rów Krzeszowicki.

Po powrocie kontynuujemy marsz szlakami zielonym i niebieskim. Wkrótce szlaki się rozchodzą, niebieski skrótem prowadzi do Nielepic. My skręcamy za zielonym szlakiem ostro w lewo i zmierzamy na Bukową Górę.

Na rozległem skrzyżowaniu z węzłem szlaków ostro skręcamy w prawo, jakby zawracając. Przed nami bardzo przyjemny odcinek wygodną ścieżką wśród bukowego lasu. Należy jednak zachować czujność, bo po 800 m szlak niespodziewanie skręca w lewo, w wąską ścieżynkę wcinającą się w gęsty bukowy młodniak. Na szczęście to tylko kilkadziesiąt metrów prowadzące w dół, dalej ścieżka ponownie tworzy dogodne warunki marszu. Na obrzeżach lasu spotykamy asfaltową uliczkę, którą skręcamy w lewo, po chwili w prawo. Przed nami otwiera się niezwykle piękna panorama na Rów Krzeszowicki.  Ulicą Sosnową (brak oznakowania na początku) opadamy do głównej drogi Nielepic, którą przecinamy na wprost. Uwaga: brak oznakowania. Uliczka kończy się po kilkudziesięciu  metrach i dalej udajemy się ścieżką gruntową. Maszerujemy śmiało, mimo braku oznakowań, aż do niewielkiego ogrodzenia z ulami. Tutaj należy skręcić w prawo, w ścieżkę stromo wspinającą się w kierunku południowym. Pojawiają się wreszcie zielone znaczki szlaku. Tuż przy szlaku ujrzymy jeden z 3 ukrytych na zboczu Klicówki bunkrów z 1944 r.

To fortyfikacje zbudowane przez Niemców siłami polskich robotników w ramach przygotowań do obrony przez ofensywą wojsk radzieckich. Kończymy strome podejście i dalej ulicami Widokową, Kmieci i Długą wracamy na miejsce, z którego ruszaliśmy.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu